Visszafordulási arány

A legritkább esetben fordul csak elő, hogy egy weboldalon ne igyekeznénk minél többet megtudni annak látogatóiról, rendkívüli módon elterjedtek a webanalitikai szoftverek. Közülük is talán a legismertebb a Google Analytics. Ebben a bejegyzésben egy olyan fogalmat szeretnénk bemutatni, amely szorosan kötődik ehhez a weboldal elemző eszközhöz, és ami egy roppant fontos összetevő a látogatói viselkedés szempontjából.

Mit jelent a visszafordulási arány

Ahogy a nevéből is sejteni lehet, ez a mutató azt jelzi számunkra, hogy hány olyan felhasználó van, aki visszafordul miután meglátogatta a weboldalunkat. Hány olyan ember van, aki nem szeretne tovább az oldalon maradni, illetve interakcióba lépni vele. Ezen a ponton szükség van rá, hogy egy kis technikai kitekintés tegyünk: mi történik a gyakorlatban? Amikor a felhasználó meglátogatja a weboldalt, az Analytics elindít egy munkamenetet (amennyiben a felhasználó a GDPR szabályoknak megfelelően engedélyezi a weboldal számára, hogy az adatokat továbbítson az analitika számára). Ha ez a munkamenet anélkül zárulna le, hogy a felhasználótól nem érkezik több jelzés az Analytics felé (pl. nem látogat meg több aloldalt), akkor az visszafordulásként kerül rögzítésre.

Alapesetben a magas visszafordulási arány nem jelent jót, azonban nem jelenthető ki általános érvényűen, hogy a magas visszafordulási arány rossz dolog. Gondoljunk csak arra, hogy a fenti feltételek általában teljesülnek akkor, amikor egy wikipedia-s bejegyzést olvasunk el: utána sokszor nem látogatjuk meg a honlap más aloldalát, hanem az olvasás után elhagyjuk a Wikipedia oldalát.

Fontos tehát mindig figyelembe venni az elemzés során, hogy milyen célja van az adott oldalnak, számíthatunk-e rá, hogy tovább kattintanak a felhasználók. Sokszor érdekes és hasznos dolgokat fedezhetünk fel a visszafordulási arány elemzése közben: lehet, hogy nem találják meg a felhasználók azt a navigációs elemet, ami például a vásárlási folyamatban továbbvinné őket, vagy mivel nem mobilbarát a weboldal, nem próbálkoznak az átméretezéssel, hanem rövid időn belül elhagyják azt.

Milyen az ideális visszafordulási arány?

Ritka jelenség, ha weboldallal csak a legrelevánsabb közönséget sikerül elérni, illetve a célközönségbe tartozó felhasználóknál minden munkamenetben sikerül például értékesíteni egy terméket. Éppen ezért elég valószínűtlen, hogy 0 százalékos visszafordulási arányt sikerül elérni. De az is extrém ritka, hogy egy jól megtervezett weboldallal szinte senkit nem sikerül megszólítani, ezért a 100 százalékos visszafordulási arány is irreálisnak számít. Kivételt képezhetnek ez alól például az egyoldalas honlapok, hiszen ott nincs lehetőség további aloldalak megtekintésére. Mivel azonban nagyon sokféle weboldal születik sokféle céllal, ezért nem érdemes általános küszöbértékeket mondani, de hüvelykujj szabályként a 20% és a 80% közötti értékek normálisnak mondhatóak, az ennél alacsonyabb illetve magasabb értékeknél viszont már fel kell hogy merüljön a gyanú, hogy valamilyen mérési hiba van a rendszerben.

Díjmentes felmérés

Jelentkezzen személyes, díjmentes felmérésünkre, ahol pontosíthatjuk a felmerült igényeket és javaslatokat teszünk a legjobb webes megoldás megvalósítására.