User Experience - UX

User experience vagyis felhasználói élmény

UX tervezés azért ennyire népszerű, mert azon a felismerésen alapul, hogy a fókusz többé már nem a terméken, sokkal inkább a fogyasztón van. Azon, hogy egy adott termék miként képes megoldást nyújtani a fogyasztó problémájára. Az élményközpontú tervezés fő motivációi egyrészt a valódi érték közvetítése, másrészt a létező problémákra adható lehető legjobb megoldás megtalálása.

A felhasználó élménybe minden beletartozik amit a felhasználó tapasztal, érez az adott weboldal böngészése közben. Az élményt befolyásolhatja az oldal betöltési sebessége, szövegezése, navigációja, struktúrája, képi anyagai, gombjai, űrlapjai, hibakezelése stb. Ezek mind mind hatással vannak arra, hogy a látogatóban milyen benyomás alakul ki a weboldallal illetve ezen keresztül a céggel kapcsolatban. Ha az élmény pozitív, akkor a látogató szívesen marad a weboldalon, böngészik a tartalmak között és előbb-utóbb vásárló, ügyfél lesz belőle. Ha a benyomás negatív, akkor sajnos rövid időn belül távozik és keres egy konkurens oldalt.

Hogyan lehet megtervezni egy élményt?

Ezen a területen elsősorban mérésekre, tesztekre, tapasztalatokra lehet támaszkodni. Általában terméktől függ, hogy ez a tervezési folyamat pontosan milyen lépésekből áll. Vannak olyan részek, amelyek nem elhagyhatók, míg mások az adott terméktől, iparágtól illetve erőforrásoktól függenek.

Általában egy weboldal tervezése során az alábbi UX design folyamaton kell keresztülmenni:

  • Információgyűjtés
  • Wireframe (drótváz) készítés
  • Design tervezés és prototípus készítés
  • Tesztelés

Információgyűjtés

Megpróbálunk minél több információt gyűjteni a célcsoportról. Honnan érkeznek, milyen demográfiai jellemzőik vannak, mit keresnek, hogyan viselkednek az oldalon.

Wireframe (drótváz) készítés

A kutatás információira támaszkodva elkészülhet a weboldal vázlatos terve. A drótváz előnye a gyorsaság. Ezért fekete-fehér, vázlatos elemekből áll, így a döntés során nem a konkrét tartalomra, hanem az elrendezésre koncentrál.

Drótvázról írtunk egy korábbi cikkben.

Design tervezés és prototípus készítés

A következő lépésben elkészülhet a design és ennek megfelelően a működő weboldal is. Ezt a weboldalt már tudják használni a felhasználók. A prototípus lehet egy korlátozottan hozzáférhető teszt vagy akár nyilvánosan használt weboldal is. Projekt függő, hogy egy korlátozott prototípus vagy kész weboldal készül ebben a fázisban.

Tesztelés

A tesztelés folyamata alatt a látogatónak kisebb weboldalon megoldandó feladatokat adunk és utána megnézzük, hogy melyiket hogyan tudja elvégezni, milyen visszajelzései vannak a megjelenéssel és a működéssel kapcsolatban. Nyilvános tesztelésnél a keresési eredményeket, weboldalon eltöltött időt és még sok más adatot is megtudhatunk a látogatói statisztikáknak köszönhetően. 

Amennyiben szükség van rá a folyamat újraindul, hogy a weboldalt még eredményesebbé tegyük. Ahogy változnak a fogyasztói igények folyamatos tesztelésre és megújulásra van szükség.

Díjmentes felmérés

Jelentkezzen személyes, díjmentes felmérésünkre, ahol pontosíthatjuk a felmerült igényeket és javaslatokat teszünk a legjobb webes megoldás megvalósítására.