Reszponzív webdesign
Régebben a weboldalakat csak egy szélességre optimalizálták ami a legtöbb számítógépen jól jelent meg. Később azonban egyre többféle eszközön lehetett már internetezni, ez új kihívások elé állította a weboldal tulajdonosokat. Ezt úgy próbálták megoldani, hogy külön számítógépre, illetve mobilra optimalizált weboldalt készítettek és átirányították a látogatót. Ez több szempontból sem jó megoldás. Egyrészről mert dupla munka ugyanazt a tartalmat frissíteni és karban tartani, másrészről időigényes az átirányítás és a keresők is rosszabbul rangsorolják az oldalt.
Jelenleg a jó megközelítése a problémának, hogy a webdesign kövesse a képernyő szélességét és egyaránt jól jelenjen meg asztali számítógépen, laptopon, tableten illetve mobilon is, ezt hívják Reszponzív webdesign-nak (Responsive web design - RWD). A jelenlegi technikák (CSS) lehetőséget biztosítanak arra, hogy lekérdezzük a képernyő méretét és eltérő megjelenítést kódoljunk le az adott széleségi feltételnek megfelelően. Illetve sok olyan technika van (pl.: flexbox, grid) ami már magában biztosítja a szélességhez való igazodást.
Mobile first – okostelefonok forradalma
Hazánkban okostelefont 5,3 millióan, a felnőtt internetezők 89%-a használ (2019-es adat). A legnépszerűbb tevékenységek a böngészés, az üzenetküldés alkalmazással és a közösségi média látogatása. Forrás: enet.hu
Mivel az okostelefonok egyre fejlődnek, a mobil internetezés könnyen elérhető a felhasználói szokások is megváltoztak. Manapság bárhol és bármikor elérhető az internet. Felgyorsult életünkben mindenki hozzászokott az azonnali válaszokhoz. Ezt nem hagyhatjuk figyelmen kívül a weboldal kialakításakor sem.
Egy jó weboldal eszköztől, operációs rendszertől, böngészőtől függetlenül bármilyen környezetben tökéletesen jelenik meg, vagyis mobilbarát. Ugyanakkor arra is lehetőségünk van, hogy pl. mobil nézetben másra helyezzük a hangsúlyt; bizonyos elemek elhagyásával vagy eltérő betű nagysággal esetleg sorrenddel. Fejlesztés során a weboldalakat úgy kell kialakítani, hogy a tartalom rugalmasan kövesse a szélesség változásokat, de nem csak a szövegnek kell követni, ugyanilyen fontosak a képi tartalmak is. A képnek nem elég „csak” követni méretbeli változásokat a kép fókuszpontja, értelmezhetősége is fontos.
Miért hasznos a responsive design?
Responsive design esetén csökken a visszafordulási arány, hiszen a mobilon böngésző felhasználók is jól tudják használni az oldalt. Ez pedig pozitív hatással van a SEO eredményeire is, hiszen a Google keresője rangsoroláskor figyelembe veszi a weboldalon töltött időt és a visszaforduló látogatók számát is.
Másik fontos szempont a találati eredményeket illetően, hogy a Google átáll a mobilos indexelésre, mert az elmúlt évek tapasztalatai alapján a telefonokról több a keresést indítottak mint számítógépről. Vagyis a jövő a mobil, a Google pedig követi a trendeket.