Chat GPT
A Chat GPT egy olyan természetes nyelvi modell (NLP), amelyet irdatlan mennyiségű adat segítségével „tanítottak” be arra, hogy megértse az emberi nyelvet, és képes legyen a rendelkezésre álló információi alapján kérdésekre válaszokat adni. A most elérhető, ingyenes 3.5-ös verzió már kontextusokban, koherensen ír, azonban a robotok lázadása még odébb van: saját elmondása alapján nem érti azt, amit leír, képtelen önállóan gondolkodni, valamint nem rendelkezik valódi érzésekkel, gondolatokkal. A válaszait kizárólag a belétáplált adatokból származó statisztikai valószínűség szerint adja, de a mondandóját valójában nem tudja értelmezni.
A betanításához a fejlesztővállalat, az Open AI az internetről származó szövegeket, könyveket, cikkeket, weboldalakat használt. Ezek adják a Chat GPT számára azt a halmazt, melyből dolgozik. Az elérhető ingyenes verziója azonban nem fér hozzá még a 2021 utáni információkhoz, és nem éri el az interneten fellelhető újdonságokat.
Az új verziója, a Chat GPT 4 már képes garázdálkodni a neten. Ez a változat az előfizetőknek érhető el, valamint a Bing keresőjébe is beépült már, ami viszont egészen más célokat szolgál.
Mire lehet használni a Chat GPT-t?
A legtöbb vállalkozó értékes információkat tud szerezni a Chat GPT-től. A legtöbben tartalomgenerálásra használják, azaz megadott inputok alapján készíttetnek el komplett szövegeket, termékleírásokat, blogokat, marketing anyagokat, vagy akár értékesítési landing oldalak megírását is rábízzák. Az egyik fő probléma ezzel az, hogy a mai napig vitás a Google álláspontja a Chat GPT által generált tartalmakkal kapcsolatban. Egyesek úgy vélik, hogy – ahogy a keresőóriás irányelveiben is szerepel – az értékes szöveget a Google is szeretni fogja, míg mások szerint idővel az AI által előállított, és változtatás nélküli webszövegek ki fognak kerülni a keresési találatokból. A legjobb tippünk ezzel kapcsolatban az, hogy minden, a Chat GPT által készített tartalmat érdemes alaposan átnézni, valamint kiegészíteni. Iránymutatásnak és inspirációs forrásnak kitűnő lehet, de egy az egyben nem szabad átvenni az általa generáltakat.
Új ötletek kereséséhez is ideális a Chat GPT. Sokan új márkanevek, termékkoncepciók, vagy szlogenek kutatására használják. Célszerű azonban minden válaszát kételkedve fogadni, ugyanis van egy olyan tulajdonsága, hogy gyakran hallucinál. Ez azt jelenti, hogy a bevitt inputokra olyan magabiztos választ ad, ami nem állja meg a helyét, téves, esetleg egyenesen káros üzleti szempontból.
Piackutatásban is segíthet az AI. Meg lehet kérdezni például trendekről, buyer personákról, versenytársakról, iparági statisztikákról. Ennél a területnél fontos figyelembe venni, hogy az ingyenes változat jelenleg 2021-ig bezárólag rendelkezik adatokkal, és az újabb verzió is csak abból dolgozik, amilyen információkat elér, tehát a válaszaiban nem szabad 100%-ban megbízni.
Ügyfélszolgálati feladatokban is tud segíteni. Meg lehet íratni vele például gyakran ismételt kérdéseket és azok válaszait, vagy sokszor termékinformációkkal kapcsolatos felvetésekre is hatékonyan reagál.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy bár az OpenAI által fejlesztett Chat GPT értékes eszköz lehet a különböző üzleti feladatokhoz, ez egy mesterséges intelligencián alapuló természetes nyelvi modell, és nem helyettesíti az emberi szakértelmet, kritikus gondolkodást vagy ítélőképességet. Támogató segítőként kell használni, hogy kiegészítse vállalkozói erőfeszítéseit.
Mik a buktatói, veszélyei a Chat GPT-nek?
Amikor kiélesítünk egy új weboldalt, rendszerint felmerül a kérdés: ki írja meg a webszövegeket? Habár társügynökségünknél nagy tapasztalattal rendelkező, profi szövegírók vannak, sok cégvezető úgy dönt, hogy önmaga, vagy valamely dedikált kollégája fogja előteremteni a szükséges karaktereket az új oldalra. Ilyenkor kézenfekvőnek tűnik, hogy a Chat GPT-t hívják segítségül, azonban ez magában hordoz két potenciális veszélyt: ahogy korábban említettük, a Google egyáltalán nem biztos, hogy szeretni fogja ezeket a szövegeket, ami végső soron az organikus találati versenyben jelenthet behozhatatlan hátrányt. A másik lehetséges gond pedig az, hogy a rendszer néha nagyon durván hallucinál, ami azt jelenti, hogy meggyőzően képes teljesen fals információkat adni. Minden generált szöveget ezért tüzetesen át kell nézni, validálni kell a leírtakat és át kell fogalmazni annak érdekében, hogy valóban jó minőségű tartalom szülessen. Vagy rá kell bízni egy olyan csapatra a tartalmak előállítását, akiknek ez a szakterületük.
Ha ezt a szöveget a Chat GPT írta volna, itt állna a konklúzió Miközben a Chat GPT jelentős előnyöket kínál, elengedhetetlen az etikai következmények és korlátok figyelembevétele. A plágium, a pontosság és a megbízhatósági problémák olyan aggályokat vetnek fel, amelyek az általa generált szövegek során mindenképpen figyelembe kell venni.
Ráadásul nem rég napvilágra kerültek olyan hírek is, hogy a Chat GPT kiszivárogtatott érzékeny üzleti információkat, melyeket korábban felhasználók adtak meg a számára. Ez komoly problémát jelenthet olyan esetekben, amikor vissza is tudnak mások élni ezekkel a tudásanyagokkal, ezért hatványozottan fontosnak tartjuk, hogy körültekintően, és nem ész nélkül szabad csak használni az AI-t.