404-es oldal

 

Mi történik, amikor ilyen hibaoldalra bukkanunk

Amikor az interneten szörfölünk, böngészünk dokumentumokat, tartalmakat, szolgáltatásokat szeretnénk elérni. Ezeket általában valamilyen kiszolgáló (webszerver) biztosítja a számunkra. Ezt a szervert kérjük meg, hogy adja oda nekünk azt az oldalt, ahol a kívánt szövegek, képek, videók stb. találhatóak. Azt, hogy melyiket szeretnénk elérni, a webcím (URL – Uniform Resource Locator) segítségével tudjuk megmondani.

A gyakorlatban könnyen és gyakran előfordul, hogy olyan dolgot szeretnénk elérni, amit már eltávolítottak az adott oldalról, vagy megváltoztatták a webcímét, URL-jét. Ilyenkor a webszerver jelzi nekünk, hogy amit kerestünk az ezen a címen (már) nem elérhető. Ebben az esetben a webszerver egy hibakódot (404) küldd a kliens oldalra (a felhasználónak), illetve egy tetszőleges tartalmat, mely specifikusan a 404-es státuszkódnak van fenntartva. Ezt nevezzük 404-es hibaoldalnak.

Miért kell számozni, miért pont 404?

Az internethez használt egyik kommunikációs protokoll, a HTTP(és HTTPS) felépítésében fontos szerepe van az úgynevezett státuszkódoknak. Ezek a kódok számok, amik jelzik a kommunikáló felek között, hogy sikerült-e a műveleteket végrehajtani. Külön számot kap például a sikeres művelet (2**), a hiba a kérő oldalán (4**) és a hiba a kiszolgáló oldalán (5**). A 404-es hibakód kliens oldali hibának minősül, 4-essel kezdődik. Azért 404, mert a protokoll kidolgozói az 5. helyre írták be a hibák közé (400-tól számozzák).

Van értelme foglalkozni ezzel az oldallal?

Több szempontból is van értelme foglalkozni vele. Először is fontos megemlíteni, hogy egy 404-es oldalnak nincs előre meghatározott kinézete, bármit megjeleníthetünk ezzel a hibakóddal. Egy jól megtervezett hibaoldal segíti a felhasználókat. Figyelmezteti őket, hogy esetleg elgépelték a címet, ellenőrizzék azt. Tájékoztatja őket, hogy milyen más lehetőségeik vannak arra, hogy megtalálják amit eredetileg kerestek (például keresőmező használata), vagy alternatív oldalakat kínál fel (például kapcsolat oldalra mutató linket tartalmaz). Egyeztessünk róla már a weboldal tervezésénél, fejlesztésénél.

Másfelől pedig ezek az oldalak fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálás szempontjából is, hiszen a weboldalakat nem csupán az emberek, hanem a robotok is olvassák, számukra kiemelten fontos, hogy milyen státuszkódokat küld a webszerver feléjük. Érdemes erre a vetületre is kitérni, különösen webáruházak fejlesztésénél lehet nagy jelentősége.

Díjmentes felmérés

Jelentkezzen személyes, díjmentes felmérésünkre, ahol pontosíthatjuk a felmerült igényeket és javaslatokat teszünk a legjobb webes megoldás megvalósítására.